Fel linje på gymnasiet?

Jag fick en otroligt bra kommentar av Madeleineså jag tänkte att svaret kan få ett helt eget inlägg! 
 
Jag tror att frågan är ganska vanlig, och oftast är studie och yrkesvägledaren den enda man kan vända sig till. SYO i all ära, men svaret är sällan utförligt och jag minns att jag gick ifrån kontoret mer förvirrad än jag var innan haha! 

Nu har ju jag inte börjat om ettan än, 
men jag kan lova att jag har hunnit fundera massvis ändå och det känns så sjukt bra i magen när jag tänker på nya linjen. För mig var det inte alls jobbigt att byta, och jag tycker absolut inte att man ska oroa sig över det.
När man börjar gymnasiet så kommer man upptäcka att det är många som bytt linje. I min klass fanns det två stycken som hade bytt, och det var sju stycken som bytte under skolåret om jag inte minns fel, samtidigt som vi fick in sju nya elever som också bytte linje till våran. 
Absolut ingen i klassen kollade snett på dom eller uppmärksammade det överhuvudtaget, det spelade ingen roll faktiskt.
Själv är jag faktiskt glad över att få ett år extra på gymnasiet! 
Den här tiden som varit på gymnasiet har varit ett av de bästa åren av mitt liv. Mycket på grund av faktorer som inte hade något att göra med skolan, och för mig var linjen förbaskat jobbig. Vi var många som gick in i väggen, det var mer regel än undantag att ha minst 2 inlämningar per vecka. Oftast mer än så. 
Men jag har njutit, växt som människa, fått nya perspektiv och lärt mig hur mycket som helst. 
Det är inte så illa egentligen att plugga, få CSN, bo hemma (om man nu gör det), träffa massa fantastiska kompisar i skolan och välja själv om man vill jobba eller inte. 
Så kommer det inte fortsätta vara, men tack vare mitt byte av linje så får jag ändå ett extra år av den här lyxen. Det är inte så värst farligt att välja en "för lätt" linje heller, eller komma på senare att man inte vill jobba med det man valt att plugga till på gymnasiet. 
Komvux finns av en anledning! Att gå på komvux är inget misstag och det är ingenting man borde skämmas över. Hur ska man egentligen kunna veta vad man vill syssla med när man är 15 år gammal? Det gör man inte, och det är helt okej. 

Jag hoppas verkligen att det var svar nog! Kommentera gärna vad ni tycker om sådana här inlägg, och det här speciellt. Besvarar gärna frågor i kommentarsfälltet. :) 
 Mys i sommarhagen med Turbo efter årets skolavslutning <3


Linnea T

Hoppas verkligen att du kommer trivas på det nya gymnasiet! :D

Svar: Tack så jättemycket! Det verkar så sjukt kul, gillar att det är små klasser :D
Caroline Matscheko

2015-06-30 / 21:28:15
BLOGG: http://teamthuresson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback